Enquête: ‘Waar zijn alle actieve studenten gebleven?’

| Rense Kuipers

Wat zijn de onderliggende oorzaken voor het tanende actieve studentenleven op de UT? Die vraag staat centraal in een enquête van de University Innovation Fellows en de Student Union.

Photo by: RIKKERT HARINK

Moeizame zoektochten naar nieuwe besturen en commissies en geannuleerde evenementen zoals de Batavierenrace... Het activisme op de UT heeft wel eens betere jaren gekend. Wat de precieze oorzaken zijn, dat was nog niet onderzocht.

Een enquête van de University Innovation Fellows (UIF) en de Student Union moet dat inzicht wel gaan bieden. ‘We zagen zelf het aantal aanmeldingen om University Innovation Fellow te worden ook snel slinken’, zegt Fran Karlovic, een van de initiatiefnemers vanuit UIF. ‘Al snel concludeerden we dat dit een breder probleem is. En dit onderwerp is ook een prioriteit van de Student Union, vandaar dat krachten bundelden.’

250 respondenten

Binnen twee dagen staat de teller voor de enquête al op 250 respondenten. Vragen richten zich onder andere op wat studenten zou hinderen of juist motiveren om zich actief in te zetten voor verenigingen of andere organisaties binnen de UT.

Vooruitlopen op de resultaten wil Karlovic nog niet. ‘De brede tendens die ik zie is dat iedereen vist in dezelfde kleine vijver aan actieve studenten’, constateert hij. ‘Die vijver moeten we zien uit te breiden. Ik ben binnenkort klaar met mijn studie. Toen ik hier binnenkwam voelde het zo levendig en bruisend, het is alsof ik de UT in slechtere toestand achterlaat.’

Denktank

Nadat de enquêteresultaten bekend zijn, houden de initiatiefnemers op 26 november in het DesignLab een denktank met de respondenten. ‘Allereerst om de resultaten te delen, zodat iedereen vanuit hetzelfde kennisniveau met elkaar in gesprek kan gaan over mogelijke oplossingen’, aldus Karlovic. ‘A rising tide lifts all the boats, is het gezegde. Ik denk dat iedereen gebaat is bij een snelle kentering van deze dalende trend in activisme.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.