Solar Boat Twente ging daarom begin dit jaar op zoek naar alternatieven met meer ruimte voor innovatie en onderzocht verschillende opties. ‘Uiteindelijk werd gekozen voor de compleet andere energiebron methanol’, zo luidt de verklaring in een persbericht van het team.
Groene methanol
Methanol zou volgens het team veel meer potentie hebben voor de maritieme sector. ‘Methanol is namelijk niet afhankelijk van de omgeving, en heeft relatief weinig ruimte nodig.’ Om zo milieuvriendelijk mogelijk te zijn stapt Solar Boat Twente over naar een zogenaamde brandstofcel, dit is een ander systeem dan een verbrandingsmotor. Verder wil het team groene methanol gaan gebruiken, dat op de UT zelf wordt gemaakt uit CO2 en waterstof.
Monaco
Solar Boat Twente werd in 2016 opgericht en deed in 2017 voor de eerste keer mee aan het WK in Monaco. Het huidige team bestaat uit 24 studenten, zowel van de UT als Saxion. Dit collegejaar doet Solar Boat Twente nog mee aan het NK voor zonneboten en aan de Balaton Solar Boat Challenge in Hongarije.
In collegejaar 2025/2026 zal vervolgens de overstap naar methanol worden gemaakt.