‘We hebben veel kunnen leren van de vorige MOOCs’, zegt Martin Bosker (LISA), verantwoordelijk voor de techniek. Heel veel zit ‘m vooral in de voorbereiding, vult MOOC-coördinator Hanneke Kip aan. ‘Hoe beter je voorbereidt, hoe beter het loopt op de momenten dat je daadwerkelijk moet filmen.’
Goede vertellers
Video-onderwijs maken is makkelijker gezegd dan gedaan, stelt Martine ten Voorde (CES), als onderwijskundige betrokken bij het MOOC-team. ‘Terwijl er veel belangstelling is vanuit UT-docenten. Het is niet zomaar voor de camera staan en je verhaal doen. Voor de camera gelden andere wetten dan in een collegezaal. Goede vertellers zijn schaars, dus kan bijvoorbeeld een goed script al wonderen doen.’
Voor universitair docent eHealth Saskia Kelders viel het presenteren mee, ‘al was het wel confronterend om eenmaal voor de camera te staan’. Ook moest ze haar gebruikelijke lesinhoud versimpelen. ‘Je hebt te maken met een instapniveau. Iedereen moet zo’n MOOC kunnen volgen. Dus is het belangrijk dat iedereen die meewerkt op dezelfde lijn zit. Als docent heb je materiaal liggen, maar niets wat je op dit niveau kunt aanbieden.’
Niet te langdradig
En dan heb je nog te maken met de lengte van zo’n video. Kip: ‘Vijf minuten is lang. Tien minuten is al heel lang. Een volledig hoorcollege voor een MOOC opnemen is gewoon not-done. De studielast die voor zo’n MOOC van zes weken staat, is drie uur per week. Je moet het niet te langdradig maken, want dan haken mensen af. En soms moet je ook niet alles via video willen uitleggen. Wij schotelen cursisten vooral voorbeelden en casussen voor in videovorm.’
Bosker vult aan: ‘Dat is het grote voordeel van FutureLearn ten opzichte van andere MOOC-platforms. Dit platform is veel minder ingericht op alleen video. Er is bijvoorbeeld veel meer ruimte om wat moeilijkere stof in tekst toe te lichten en quizvragen te stellen.’ Daarnaast heeft de UT met deze MOOC volgens het team een primeur: FutureLearn zal gebruik maken van een studiegroep-functie, waarin je (in groepen van maximaal 30 personen) de stof met elkaar kan bespreken en er dieper op in kunt gaan.
Doel kiezen
Faciliteiten zoals camera’s, geluidsapparatuur, green screen en autocue zijn er gewoon op de UT. Zo werd de eerste UT-MOOC, Ultrasound Imaging, grotendeels opgenomen in een studio bij ITC. Inmiddels is eenzelfde setting te vinden in de Citadel. Daarnaast biedt CES trainingsmogelijkheden voor docenten, zegt Ten Voorde. ‘Van je kledingkeuze tot het niet te overenthousiast oplezen van wat op de autocue staat, bijvoorbeeld. Maar natuurlijk ook het begrijpelijk overbrengen van je boodschap.’
Ondanks tegengeluiden geloven ze er alle vier wel degelijk in dat het slim inzetten van video’s kan leiden tot een ‘herontwerpen van je onderwijs’, zoals Ten Voorde het noemt. Bijvoorbeeld door in plaats van een hoorcollege een video van een kwartier vooraf te laten zien, met daaropvolgend een werkcollege om te verdiepen.
Kip vult aan: ‘Je moet je doel kiezen. Ook al onderschatten mensen hoe veel moeite erin gaat zitten om iets goed neer te zetten, kun je met video’s ook een efficiëntieslag maken. Heel veel docenten geven les in bepaalde methodologie. Dat zou prima in dezelfde video kunnen.’ Ze besluit: ‘Daarnaast heb je altijd de mogelijkheid om iets terug te kijken. Dat aha-moment, als je echt iets snapt, kun je dan altijd voor jezelf terughalen.’