Wat is jullie doelstelling tijdens de tiende editie van de Monaco Energy Boat Challenge?
Kuperus: ‘We willen het beter doen dan vorig jaar en dat betekent het podium, want toen eindigden we als vierde. Bij de eerste twee onderdelen hoorden we bij de drie beste teams, maar door een storing tijdens het laatste onderdeel vielen we net van het podium. We gaan voor het hoogst haalbare, maar met een podiumplek zijn we tevreden. Dat vertrouwen baseren we ook op de laatste twee wedstrijden in Nederland, waar we goed konden concurreren met de Nederlandse deelnemers. In Enkhuizen wonnen we zelfs.’
Solar Boat Twente
Solar Boat Twente is één van de acht studententeams van de UT. Het team bestaat sinds 2016 en probeert hernieuwbare energie toe te passen in de maritieme sector, door het ontwerpen, ontwikkelen en optimaliseren van een zonneboot. Jaarlijks hoogtepunt is de Monaco Energy Boat Challenge, waar de teamleden aan de Cote d’Azur deelnemen aan de Solar-klasse. In 2017 debuteerde Solar Boat Twente met een podiumplek. Dat hoopt het team dit jaar met boot Ceto te herhalen.
De Monaco Energy Boat Challenge
De Monaco Energy Boat Challenge begint woensdag met enkele plichtplegingen en formaliteiten. Het wedstrijdgedeelte start een dag later, met een parade, een kwalificatie en een speedrecord. Vrijdag staat de Endurance Race op de rol, waarin de teams in vier uur tijd zoveel mogelijk rondes dienen af te leggen. Zaterdag wacht de slalom en de wedstrijdrace. Dagelijks staan er Tech Talks op het programma, waarin de teams vertellen over prestaties die afgelopen jaar zijn behaald. Het is nog niet bekend op welke dag Solar Boat Twente die prestatie houdt.
Waarin zijn jullie gegroeid ten opzichte van vorig jaar?
‘Voornamelijk in stabiel vliegen, het foilen (een systeem met draagvleugels tilt de boot uit het water vanaf een bepaalde snelheid, red.). Dat lukte in voorgaande jaren af en toe, maar nu zijn we in staat het vliegen stabieler in te zetten. Het blijft de vraag of dat ook lukt op open zee, want dat zijn totaal andere condities dan op een Nederlands meer. Als het lukt om goed te vliegen, dan maakt dat een groot verschil. De snelheid ligt dan veel hoger. Verder varen we met nieuwe en betere propellers onder de boot en hopen we een nieuwe en significant efficiëntere motorcontroller in te zetten. Die ontwikkelden we samen met het Solar Team Twente en kan zeker tijdens de Endurance Race een groot verschil maken. Het is niet honderd procent zeker of we die kunnen gebruiken, want de koeling is nog niet helemaal waterdicht.’
Jullie staan niet op de startlijst voor de speed record. Waarom niet?
‘Onze topsnelheid ligt lager ten opzichte van enkele concurrenten, dus we verwachten daar niet te kunnen winnen. Goed presteren tijdens de speed record maakt bovendien niet heel veel verschil, want het onderdeel maakt geen deel uit van het algemeen klassement. Bovendien is de kans op schade maken het grootst als je vol gas vaart, dat risico willen we donderdagmiddag niet nemen.’
Wie zijn jullie grootste concurrenten?
‘Dat is altijd afwachten, maar het Sunflare Solarteam uit Friesland doet het altijd goed. Zij zijn niet verbonden aan een universiteit, maar het team bestaat uit leden die werkzaam zijn in de botenbranche. Ik verwacht dat het Portugese team indruk gaat maken en ook Zwitserland behoort tot de favorieten. Ik hoop op een spannende strijd.’
on y va!
U-Today volgt RoboTeam Twente en Solar Boat Twente deze week tijdens hun wedstrijden in respectievelijk Frankrijk en Monaco. Verslaggever Rense Kuipers reist af naar Bordeaux om de verrichtingen van het RoboTeam te volgen, terwijl Stan Waning dat doet voor Solar Boat aan de Côte d’Azur. Volg hun verhalen en updates op utoday.nl, de U-Today-app en op Instagram: utoday_nl.