Een bakje troost

| Redactie

Maandagochtend half negen, vers gearriveerd, tijd voor een bakje koffie. Wat is dat?? Een rij van hier tot ginder voor het nieuwe koffieapparaat! A ja, natuurlijk, de koffie is opnieuw aanbesteed, en natuurlijk wil iedereen zo’n eerste nieuwe bakje eens proeven. Met veel bombarie is immers aangekondigd dat, volgens een deskundig panel, deze nieuwe leverancier echt de beste koffie levert!

Het lange wachten is voorbij, ik sta voor het apparaat. Ik word vriendelijk begroet met tropische foto’s van ecologisch vriendelijk geteelde koffiebonen, en ik begin vrolijk mijn selectie te maken. Er wordt me van alle kanten ingefluisterd dat ik beter meteen kan kijken welke code mijn keuze heeft, want dat scheelt de volgende keer weer twee minuten. Nul-zeven-vijf-vier (de laatste vier geeft de maximale sterkte van de koffie aan; wil meteen testen of ik daar echt wakker van word), goed in mijn oren knopen. Gelukkig ben ik nog niet erg wakker op maandagochtend en voordat ik het door heb is mijn bakje klaar.

En dan de test! Na mijn eerste slok begin ik rond te kijken en omstanders te vragen of zij ook een “sterke” bak genomen hebben en wat hun smaakbeleving is. Vertwijfeld kijk ik naar het apparaat of ik aan de buitenkant kan zien dat-ie vergeten is om de koffie zelf toe te voegen. Meteen bekruipt me een gevoel van medelijden met het smaakpanel, want wat zijn in hemelsnaam de mededingende bakjes koffie geweest??

Het apparaat heeft echter wel onvermoede kwaliteiten. Niet alleen werkt het tempo van het apparaat rustgevend, het dwingt ook tot conversatie met medekoffiedrinkers. Daarnaast ook een zeer praktisch aspect: het kan met pasjes bediend worden, dus je kunt het apparaat afsluiten met een kinderslot om zo de tere studentenziel te beschermen voor dit uiterst verslavende middel. Maar, we hebben wel allemaal eerst een nieuw pasje nodig om die optie mogelijk te maken. Gelukkig zijn onze secretariaten allemaal zo blij met deze apparaten dat ze met plezier een uitgiftelijst van pasjes opstellen en iedere medewerker van een voorzien.

Mij als groepsmanager geeft dit mij nog meer mogelijkheden! Ik kan nu via de persoonlijk geregistreerde pasjes het verbruik van iedere medewerker zien. Wie teveel koffie drinkt, verliest dus heel veel tijd voor het apparaat. Anderzijds, wie voor 8 uur ’s ochtends al een bakje scoort of na 19 uur ’s avonds, die werkt over, dus dat moet gestimuleerd worden. Ik weet dat ICTS al werkt aan een nieuwe UT webapplicatie waarmee het verbruik in de tijd beter gemonitord kan worden. Verder is het wachten op de iPad-app waarmee hetzelfde moet kunnen. Het schijnt dat de programmatuur al rond is, maar de naam van de app (Koffie Universiteit Twente) is nog niet door de strenge Apple-screening gekomen. Laten we nog maar een bakje troost nemen…

Jurriaan Huskens

Hoogleraar TNW

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.