Circus TOM

| Jurriaan Huskens

Hoera, het circus is er weer! Altijd het mooiste moment van het jaar. De tenten worden opgezet, de vlaggen wapperen in de wind. De kinderen van de directeur lopen de stad rond met flyers. Komt dat zien, komt dat zien! Een hele nieuwe show! Nu nog meer spectaculaire stunts! De vrouw met een baard, en de clown die iedereen aan het lachen krijgt! Enz, enz.

Photo by: StockXchnge | John Nyberg

UT-hoogleraar molecular nanofabrication Jurriaan Huskens is kritisch over wat hij noemt de nieuwste act in Circus TOM: het reflectieonderwijs.


Maanden van voorbereiding gaan er natuurlijk vooraf aan zo’n nieuwe show. Daar komt heel wat bij kijken. En kosten noch moeite worden gespaard. Kunstjes worden eerst voor elkaar opgevoerd zodat iedereen de goede voorbeelden te zien krijgt. Bij Circus Tom noemen ze dat de Tom-carrousel. En de regie is natuurlijk in handen van de circusdirecteur. Die zorgt dat de troepen bij elkaar blijven, welke onderdelen mogen blijven en welke niet. En hij zorgt ervoor dat de show een show is, een geheel dat niet in kleinere eenheden te verkopen valt. It’s all or nothing, folks! Geen logica die daar tegenop kan.

De hoofdmoot van de show zijn de trapezewerkers en dompteurs. Die moeten het nog jonge en onwetende publiek met hun kunsten vermaken en onderwijzen. Een levensgevaarlijke job die het uiterste van hen vraagt. En helaas ook onderbetaald. Even buiten het protocol om: in het eerste kwartaal heeft deze show, alleen voor het deelvak bestemd voor de ST/BMT-bezoekers, de trapezewerkers meer dan 1600 uur showtime gekost, en daarvoor heeft de directeur een luttele 22.000 euro uitbetaald. Een schamele 13,50 euro per uur! De Sodexo-medewerker die de kooien van de wilde dieren moet schoonmaken verdient meer. Wie zei ook weer dat de nieuwe show efficiënter zou worden?

Maar de nieuwste act, die mag er zijn! Geen circus zonder zijn clown! De clown heeft het dit keer bij de directeur voor elkaar gekregen dat hij het mooiste en langste nummer van de avond heeft, de slot-act! En wat doet een clown? De rol van de clown is ons een spiegel voorhouden, onze eigenschappen laten zien, maar buiten hun context, zodat we erom lachen maar tegelijk ook de diepere betekenis ervan kunnen doorgronden. Reflectie-onderwijs heet dat met een mooi woord. Het is alleen jammer dat niet het hele publiek zit te wachten op deze lange one-man-show. Die weten dat er ook andere manieren zijn om voor hun vak van de tribune over de zin van het leven na te denken. Wellicht dat de clown bij het afschminken na de voorstelling eens goed in zijn spiegel kan kijken of het willen vertonen van al zijn kunsten aan het hele publiek wel de juiste weg is?

En de directeur van dit circus is tevens ook de hoofdattractie van Circus Tom: een heus sprekend paard! A horse is a horse, of course, of course...


Update: Lees ook het stuk 'Reflectieonderwijs wordt verweven met vakinhoud' waarin hoogleraar Peter-Paul Verbeek reageert op Jurriaan Huskens.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.