Al snel bleek dat welgeteld 9 studenten SBY op hun vliegticket hadden staan. Voor het eerst maakten we kennis met het fenomeen overboeken: er worden meer plekken verkocht dan er in het vliegtuig zijn wat betekent dat SBY een ticket voor een stoel in de wachtruimte is. Zes studenten bleven met drie koffers achter in Düsseldorf, terwijl de rest met drie extra koffers mee ging op de vlucht.
Wat daarna gebeurt is fascinerend. Er moet een hotel geregeld worden, met diner en Nachtisch, vliegvelden moeten met elkaar communiceren, andere vliegtuigmaatschappijen worden ingeschakeld en er moeten natuurlijk pyjama’s en tandenborstels aangeschaft worden. Ondanks alle tegenslag, voor ons communicatiemensen toch interessant. Ik quote twee SBY’ers: ‘Ondanks de vervelende situatie is het tóch interessant te zien hoe oplossingen gezocht worden en alle schakeltjes samenwerken.’
We kwamen erachter dat die schakeltjes elkaar nog niet altijd naadloos weten te vinden. De studenten werden van balie naar balie gestuurd, moesten úúúren wachten en de vliegvelden wezen naar elkaar voor oplossingen. Anderhalve dag later kwamen de studenten eindelijk op plek van bestemming aan! Daar hebben we gelukkig nog het tij kunnen keren en een fantastische tijd gehad.
Deze column draag ik desalniettemin graag op aan al onze SBY’ers en is tevens samen met twee van hen geschreven. De luchtvaartmaatschappij in kwestie is in ieder geval een aantal klanten kwijt.