Ik ben helemaal vóór een evenwichtige vertegenwoordiging van mannen en vrouwen in technische beroepen, dus enthousiast begon ik de portretjes op de lijst aan te klikken. De ene na de andere carrièretijger kwam voorbij: van Regional Vice President Enterprise Corporate Sales North bij Salesforce.com en Vice President Global Accounts & Networks EMEA at Equinix, tot Chief Executive Choclate Maker bij Chocstar en CEO & Founder van Compumatica Secure Networks.
Wat een stralende gezichten, wat een posities, wat een succes! Als ik nog zestien zou zijn, zou ik onmiddellijk uitzoeken welke studies toch tot zulke prachtige carrières leiden. Weet je wat, dacht ik, ik doe het nu alsnog: eens kijken welke exacte studie ik beter had kunnen kiezen dan mijn ‘softe’ studie antropologie.
Anderhalf uur turen naar LinkedIn leverde een nogal ontnuchterende conclusie op. Van de 50 ‘topvrouwen’ hadden er slechts 11 een exacte studie achter de kiezen. Daarvan hadden er 2 Technische Bedrijfskunde gedaan, 4 Industrieel Ontwerpen, 4 een ICT-achtige studie en een van de vrouwen was afgestudeerd als wiskundige. Twintig procent van het totaal: niet echt een reden om exact te kiezen.
Populair bleek de studie economie (7 topvrouwen) en 10 vrouwen hadden gekozen voor een opleiding waarin verschillende van de volgende woorden voorkwamen: business, management, marketing en communicatie. Verder hadden 4 vrouwen een creatieve studie afgesloten en de categorie ‘overige’ bevat opleidingen als hotelschool, journalistiek, psychosynthese (je wil niet weten wat dat inhoudt) en, tataa, antropologie.
De Inspiring Fifty is geen wetenschappelijk gewogen lijst van succesvolle vrouwen; een ander panel had zo maar vijftig andere ‘rolmodellen’ kunnen kiezen. Toch weet ik nu al wat ik ga antwoorden als mijn dochter later vraagt wat ze moet studeren om het ver te schoppen in de techniek: ‘Ach, schatje, eigenlijk maakt het geen ruk uit. Maar hou voor de zekerheid economie in je keuzepakket en als je geen duidelijke voorkeur hebt voor iets anders, kies dan gewoon iets met marketing of business in de naam.’