Honderd dagen geleden begon Tom Veldkamp als rector. Een start in een turbulente tijd, maar hij heeft al een prioriteitenlijstje: Veldkamp wil de masteropleidingen hervormen, meer focus in onderzoek aanbrengen en UT’ers ‘buiten de ivoren toren laten stappen’.
Tom Veldkamp took up the role of rector a hundred days ago. He started during a turbulent time, but already has a list of priorities: Veldkamp wants to reform the master’s programmes, increase focus in research, and get the UT community to ‘step outside the ivory tower’.
De miljoenen die vrijkwamen omdat studenten hun basisbeurs hebben ingeleverd zijn goeddeels verdampt, blijkt uit ons onderzoek. Hoe is dit te voorkomen in de toekomst? Vier ervaringsdeskundigen uit het hoger onderwijs debatteren over vijf stellingen. ‘Een minister die beter onderwijs belooft, moet je met scepsis benaderen.’
The millions that became available because students surrendered the basic grant have largely evaporated, shows our research. How can this be prevented in the future? Four experts from higher education discuss five statements. ‘You should be sceptical about a minister who promises better education.’
The UT celebrates its 60th birthday this year. To commemorate, U-Today will travel back in time with eyewitnesses every month. This second edition looks at the years 1966-1970. ‘As left-wing activist students, we got on well with the right-wing frat boys we shared our campus with.’
De UT viert dit jaar haar zestigste verjaardag. Daarom gaat U-Today iedere maand terug in de tijd met ooggetuigen. In deze tweede aflevering de jaren 1966-1970. ‘Als links-activistische studenten konden we het prima vinden met onze campusburen van het type rechtse corpsbal.’
De UT viert dit jaar haar zestigste verjaardag. Daarom gaat U-Today iedere maand terug in de tijd met ooggetuigen. In deze tweede aflevering de jaren 1966-1970. ‘Als links-activistische studenten konden we het prima vinden met onze campusburen van het type rechtse corpsbal.’
The UT celebrates its 60th birthday this year. To commemorate, U-Today will travel back in time with eyewitnesses every month. This second edition looks at the years 1966-1970. ‘As left-wing activist students, we got on well with the right-wing frat boys we shared our campus with.’
Bestuurders die vinden dat ze door een hoepel moeten springen, controleurs die de onderwijskwaliteit niet controleren, en een minister met slappen knieën. Het zijn de hoofdrolspelers in het circus dat de kwaliteitsafspraken heet. ‘Bij heel veel plannen kun je niet met zekerheid zeggen of het onderwijs er beter van wordt.’
Administrators who think they have to jump through hoops, inspectors who fail to check the quality of education, and a fainthearted minister. These are the main players in the circus that is known as the quality agreements. ‘With a lot of plans, you can never say for sure whether education will improve as a result.’
Studenten mochten meebeslissen over de besteding van de basisbeursmiljoenen. Folia-redacteur Laura ter Steege reisde van Amsterdam via Groningen naar Nijmegen en stuitte op chaos, bestuurlijke eigenwijsheid en gebrek aan openheid.
Students got input on how to spend the millions saved from the abolition of the basic grant. Folia editor Laura ter Steege travelled from Amsterdam to Groningen and Nijmegen and found nothing but chaos, stubborn administrators, and a lack of transparency.
Studenten die hun basisbeurs kwijtraakten zouden er beter onderwijs voor terug krijgen. Minder grote hoorcolleges, meer kleine werkgroepen. Maar de honderden miljoenen euro’s die vrijkomen dankzij het wegbezuinigen van de beurs, zijn door de ongebreidelde toename van het aantal internationale studenten een druppel op de gloeiende plaat.
Students who lost their basic grant would get better education in return. Fewer massive lectures, more small working groups. But the hundreds of millions of euros that are freed up thanks to the cutback of the basic grant, are a drop in the ocean because of the unbridled increase in the number of international students.
In ruil voor het inleveren van hun basisbeurs zouden studenten beter onderwijs krijgen. Er was één probleempje: de basisbeursmiljoenen kwamen pas vanaf 2018 stukje bij beetje vrij. Daarom moesten universiteiten en hogescholen alvast 600 miljoen euro uit eigen zak in het onderwijs steken. Waarom hebben studenten daar zo weinig van gemerkt?
When the basic grant was abolished, students were promised better education in return. There was just one small problem: the bursary millions were only released in small bits as of 2018. That’s why research and applied sciences universities had to go ahead and invest 600 million euros from their own reserves in education. Why is it that students have hardly noticed this?