Ze studeren op de UT en werken daarnaast keihard om ook als topsporter te kunnen excelleren. De UT telt jaarlijks gemiddeld veertig studenten en medewerkers met een topsportstatus. Wat brengt die status hen? Een zweefvlieger, een topzeilster en een voetbalster van FC Twente aan het woord over hun grote passie.
In addition to their studies at the UT, they put in lots of hard work to excel as top athletes. Every year, the UT has an average of forty students and staff with a status as top-level athletes. What benefits does this status offer them? Below, a glider pilot, a top sailor and an FC Twente football player talk about their great passion.
Students or researchers? PhD candidates fall into a category of their own. What is it like to navigate the sometimes lonely road towards a doctoral degree? In this series, we put young academics of the University of Twente in the spotlight. This episode gives the stage to Roberto Cruz Martinez, an Information Specialist, a University Council member and PhD candidate at the UT.
Zijn het studenten of onderzoekers? Promovendi vormen zo hun eigen categorie. Hoe is het om de soms eenzame weg naar een doctorsgraad te bewandelen? In deze reeks zetten we de jonge onderzoekers van de Universiteit Twente in de schijnwerpers. Aan het woord is Roberto Cruz Martinez, informatiespecialist, universiteitsraadslid en promovendus aan de UT.
Voor veel UT’ers ontwaakte de wereld begin 2022, toen we en masse uit de coronaperiode stapten. Voor Tineke Grootenboer (55), coördinator podiumkunst Cultuur, voelt het nog steeds 2020. Bij haar is begin dit jaar kanker geconstateerd. Ze ziet de campus maar sporadisch en vreest dat het einde van haar UT-tijd na ruim 25 jaar in zicht komt. ‘Normaal vlieg ik door die zaal om alles te regelen, nu zit ik daar in mijn rolstoel.’
For many members of the UT community, the world awoke back in 2022, when we returned from a period dominated by corona at a high pace. For Tineke Grootenboer (55), coordinator performing arts Culture, it still feels like 2020. At the start of this year, she was diagnosed with cancer. Now, she only visits the campus sporadically and fears that the end of her UT tenure is inching closer after more than 25 years. ‘Normally I fly down that hall to arrange everything, now I’m simply sitting here in my wheelchair.’
Na zesendertig jaar neemt wiskundedocent Dick Meijer (66) deze week afscheid van de UT. Als Uraadslid was hij jarenlang de luis in de pels van menig universiteitsbestuurder. ‘Het kritisch vermogen van de UT heb ik nooit hoog aangeslagen, daarom probeerde ik dat geluid te vertolken.’
After thirty-six years at the UT, mathematics lecturer Dick Meijer (66) bids the university farewell this week. As a member of the University Council, he has been a thorn in the side of many a university board member over the years. ‘I never thought highly of the UT’s critical capacity, so I tried to be that voice of criticism myself.’
Research universities and universities of applied sciences are doing their utmost to create diverse, inclusive environments. However, monitoring the perception and effectiveness of diversity and inclusion proves difficult in practice. Professor Jojanneke van der Toorn explains why it is essential for good policy.
Universiteiten en hogescholen doen hun best om een diverse en inclusieve omgeving te creëren. In de praktijk blijkt het echter moeilijk de beleving en effectiviteit van diversiteit en inclusie te monitoren. Hoogleraar Jojanneke van der Toorn legt uit waarom dat voor een goed beleid wel essentieel is.
The study of diversity and inclusion in higher education identified where this policy is evidenced. How do institutions show that they want to be more diverse and inclusive? In what concrete ways do students and staff see all of the intentions and policy documents reflected?
Voor het onderzoek naar diversiteit en inclusie in het hoger onderwijs is in kaart gebracht waar dit beleid in het hoger onderwijs tot uitdrukking komt. Hoe draagt de instelling fysiek uit dat ze diverser en inclusiever willen zijn? Wat zien studenten en medewerkers concreet terug van alle voornemens en nota’s?
Diversity officers are keen to turn their organisation into somewhere where nobody feels that they face additional barriers due to factors such as skin colour or gender. Nearly all of them find themselves on the end of negative reactions or harassment. Some are even threatened.
Diversiteitsmedewerkers willen van hun instelling een plek maken waar niemand extra barrières ervaart door factoren zoals huidskleur of gender. Ze hebben bijna allemaal te maken met negatieve of intimiderende reacties, sommigen zelfs met bedreigingen.
Pogingen om het onderwijs inclusiever te maken stuiten regelmatig op weerstand van zowel voor- als tegenstanders van diversiteitsbeleid. Of het nu om het aanpassen van een westerse bias in het curriculum gaat of om het bordje dat op de wc-deur hangt. Dit zijn de vier grootste twistpunten.
Attempts aimed at making education more inclusive are regularly met with resistance from both advocates and opponents of diversity policy – whether it’s about shifting Western bias in the curriculum or about the signs on toilet doors. These are the four major controversies.
Pratend aan de bestuurstafel, of fulminerend bovenop de zeepkist. Hoewel de vorm verschilt, spreken meer en meer UT-wetenschappers zich actiever en meer activistisch uit voor het klimaat. Vijf van hen vertellen over hun beweegredenen, zorgen, dogmatisme en systeemverandering. ‘De ivoren toren-benadering past niet meer bij ons.’
Talking at the executive table or fulminating on top of the soapbox. Although the form varies, more and more UT scientists are speaking out more actively and in a more activist way on climate issues. Five of them talk about their motivations, concerns, dogmatism, and systemic change. 'Sitting in the ivory tower no longer suits us.'