Hoe is tabletonderwijs ontstaan?
‘Het is een tool van Snappet, een bedrijf dat kort bestaat, maar inmiddels al zeshonderd scholen in zowel binnen als buitenland voorziet van tabletonderwijs. De initiatiefnemers waren enkele jonge vaders. Zij constateerden dan hun kinderen elk jaar weer een nieuw, en vooral ook duur, werkboek moesten aanschaffen. Dat vonden ze best amateuristisch. Kan dat niet efficiënter? En zo bedachten ze een tablet.’
Hoe werkt het?
‘De leraar geeft plenair uitleg. Daarna gaan de leerlingen aan het werk. Bij een juist antwoord verschijnt een krul: goed gedaan. En bij een fout antwoord een kruis. De tablet bepaalt vrij snel het niveau van de leerling en past de opdrachten daarop aan. Groot voordeel is dat de scholieren op hun eigen niveau werken en ze hoeven niet te wachten op de leraar totdat hij of zij klaar is met het helpen van andere leerlingen.’
Wat is de winst voor de leraar?
‘De docent ziet waar er fouten worden gemaakt en kan het onderwijs vervolgens beter inrichten. Met meer aandacht voor bepaalde lesstof. De leraar heeft beter zicht op de voortgang van kinderen. En hoeft niet meer na te kijken. Het is gemakkelijker. Nadeel zou kunnen zijn dat de docent de denkfout achter de foute antwoorden niet meer ziet.’
Waarom het onderzoek?
‘Tabletonderwijs neemt een enorme vlucht, maar leidt het ook tot betere leerresultaten? En wat doen leraren met de feedback? Dat willen we graag weten. Scholen ook, want het was niet moeilijk om deelnemers te vinden. En de leerlingen vinden het ook heel erg interessant, zo’n tablet.’
Hoe ziet het onderzoek eruit?
‘We hebben tachtig klassen met gemiddeld twintig leerlingen. Er is een controle groep en experimentele groep. We delen de klassen daarvoor in tweeën. Het is zeer waarschijnlijk dat de groepen dan gelijk zijn. De ene helft werkt met werkboek en de andere helft met een tablet.’
Wanneer zijn de eerste resultaten er?
‘Het onderzoek loopt tot de zomer. Dan verwachten we de eerste resultaten.’