Zijn stap uit de CC-fractie is een symbolische, zegt Svensson, maar voor hem persoonlijk een belangrijke. Het is symbolisch, omdat CC geen fractiediscipline kent en Svensson zegt goed op te kunnen schieten met de CC’ers. Er verandert dus weinig, erkent hij. ‘Ik denk niet dat ik nu veel meer kan beteken in de Uraad. Maar ik word ook niet minder effectief.’
Waarom neemt hij dan toch deze stap? ‘Er worden op de UT telkens plannen opgetuigd door mensen die op grote afstand van het onderwijs staan. Daar ben ik als docent kritisch over. Als je dan met die kritiek in de raad vooral in je eigen fractie moet opboksen tegen mensen die zelf ook ver van dat onderwijs af staan, weet je dat je niet meer op de goede plaats zit. Er zitten te weinig echte docenten in de raad.’
Gastdocent in eigen opleiding
‘Om dit te begrijpen moet je weten waarom ik in de Uraad zit’, zegt Svensson. ‘Ik zit daar vanuit mijn overtuiging over wat docenten en wetenschappers hier horen te doen. Ik geef ook het vak organisatiesociologie. In een organisatie met een-op-eenrelaties tussen cliënten en professionals moet je de professional voldoende vrij laten om zijn vak uit te oefenen. Als de top van de organisatie regels gaat stellen, ontstaan spanningen.’
Dat is volgens Svensson gebeurd met de invoering van het Twents Onderwijsmodel. Docenten die eerder verantwoordelijk waren voor hun eigen vak, geven nu soms maar enkele colleges binnen een module. ‘Een heel goede docent vertelde mij dat hij zich gastdocent voelde in een module van zijn eigen opleiding.’
Autonomie kwijt
‘De professionals raken hun autonomie kwijt’, vreest Svensson. ‘De belangrijkste criteria lijken: de student moet slagen want er is al uitval genoeg, en studenten moeten tevreden zijn. Daar wil ik aandacht voor en daarover wil ik discussiëren met het college.’
Discussie die nodig is, want volgens Svensson gaat het niet goed met het onderwijs aan de UT. ‘De waardering van ons onderwijs is te matig, zoals je ook in de Keuzegids ziet, en de instroom van studenten blijft achter.’
Studenttevredenheid
‘Dan wordt gezegd: we hebben een grootschalige verandering achter de rug. Na de dip zal het omhoog gaan. Maar ik zie dat nog niet gebeuren. In rapportages zie je inderdaad dat de studenttevredenheid iets stijgt. Van een 5,9 naar een 6,1. Die orde van grootte. Vóór TOM was een 6,5 al een teken dat je het als docent slecht deed.’
‘In 2013 stond de UT nog op een zesde plaats in de Keuzegids. We hadden een topopleiding onderwijskunde, we waren de beste in communicatiewetenschap. Nu scoren de technische en medische studies neutraal, en blijven de gammaopleidingen ver achter.’
Als eenling in de Uraad denkt Svensson vrijer te zijn dit geluid te laten horen. Wellicht richt hij voor de volgende verkiezingen een eigen partij op, misschien zoekt hij aansluiting bij de PvdUT. Daar wil hij zich komende maanden op beraden.
Reactie CC-fractie
CC laat in een reactie weten zich niet te herkennen in de kritiek van Svensson dat docenten niet gehoord worden als er in de Uraad over onderwijs wordt gesproken. Ook andere leden van CC geven onderwijs en ‘staan dus met hun poten in het bluswater’, aldus CC-raadslid Herbert Wormeester. De fractie noemt het ‘vervelend’ dat Svensson ervoor kiest alleen verder te gaan.