Informatiemanagement en alumnibureau naar andere plek

| Rik Visschedijk

De afdeling Universitair Informatiemanagement en het Alumni en Development Office krijgen een andere plek in de UT-organisatie. Ze verlaten Strategie en Beleid en gaan naar respectievelijk LISA en Marketing en Communicatie. Dat is het gevolg van een reorganisatie.

Chris Tils, sinds december 2017 interim-directeur bij Strategie en Beleid (S&B), vindt de verhuizing van de twee afdelingen logisch. ‘Informatiemanagement zit dicht tegen het werkveld van Library, ICT-services & Archives (LISA) aan, omdat ze de regie voeren op innovatie en beheer van de ICT-voorziening’, zegt hij. ‘Het Alumni en Development Office heeft raakvlakken met Marketing & Communicatie (M&C). Veel werk gaat om communicatie richting alumni. Ik denk dat er met deze verhuizing mogelijkheden liggen om de fondsenwerving nog verder te versterken.’

Toekomstbestendig

Tils werd na het vertrek van Ron Mazier als interim-directeur benoemd bij S&B. Hij kreeg bij die aanstelling de opdracht om een ‘toekomstbestendige visie’ te ontwikkelingen voor de dienst. Het verplaatsen van het Universitair Informatiemanagement en het Alumni en Development Office passen volgens hem in die visie. ‘We willen meer focus aanbrengen op onze kerntaken: onderwijs, onderzoek, valorisatie en internationalisering. Daarmee gaan we de landelijke en internationale positie van de UT versterken. Daarnaast zijn we verantwoordelijk voor beleidsmonitoring. Met deze reorganisatie kiezen we ervoor om de taken die niet een direct verband hebben met de kerntaken, bij S&B weg te halen.’

De bedoeling is dat de medewerkers van S&B tijd en ruimte krijgen om landelijke ontwikkelingen te volgen en daar als UT beleid op te maken. Daarvoor moet de dienst ‘platter’ worden en worden er zelfsturende teams ingericht. ‘Door de focus op kerntaken wordt het voor onze beleidsmedewerkers mogelijk om zich meer proactief op een dossier te richten’, aldus Tils. ‘Dat kan juist ook buiten de campus, bijvoorbeeld in bestuurlijk Den Haag of Brussel. Daarvoor maken we tijd.’

Geen personele gevolgen

De reorganisatie heeft geen personele gevolgen en er is geen bezuinigingstaak, benadrukt Tils. ‘We willen S&B met deze ingreep klaar maken voor de toekomst. Dat is nodig omdat er grote onderwerpen op ons afkomen, zoals de instellingstoets kwaliteitszorg en de kwaliteitsafspraken. De mensen die daar mee bezig zijn, moeten dat goed en grondig kunnen blijven doen.’

Het contract van Tils is na de eerste vier maanden verlengd om de reorganisatie in goede banen te leiden. ‘De zoektocht naar een nieuwe directeur is gestart’, geeft hij aan. Hoe het profiel en de exacte opdracht van de nieuwe directeur eruit zal zien, wil Tils niet zeggen. ‘Dat past niet bij mijn rol als interim. Het CvB vindt het belangrijk dat de nieuwe directeur de verdere ontwikkeling van de dienst samen met de faculteiten en instituten vormgeeft. Het profiel en de opdracht zijn daarom  aan het college, in samenspraak met faculteiten, instituten en medewerkers van S&B.’


De Uraad geeft komende woensdag advies over de categorie van de reorganisatie. Het CvB stelt ‘categorie 2’ voor. Dat wil zeggen dat er geen rechtspositionele gevolgen zijn voor medewerkers. Als de Uraad akkoord is, wordt een plan van aanpak opgesteld voor de reorganisatie van S&B.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.