Elke faculteit droeg één fellow aan voor deze pilot. Het Centre for Engineering Education (CEE) vulde de groep aan met twee ‘senior fellows’. De benoeming van de fellows geldt voor twee jaar. ‘Tijdens die periode krijgen ze extra tijd – een dag in de week – voor onderwijs. Niet zozeer voor het geven, maar vooral voor onderzoek en ontwikkeling van onderwijs’, legt CEE-coördinator Ineke ten Dam uit.
De Zeven fellows
De 5 faculteitsfellows zijn: Anne Leferink (TNW), Léon Olde Scholtenhuis (ET), Tracy Craig (EEMCS), Janneke Ettema (ITC) en Anna Bos-Nehles (BMS). De twee senior fellows zijn Raymond Loohuis en Robin de Graaf. Deze eerste groep richt zich vooral op het implementeren van challenge based learning op de UT.
De pilot ‘Teaching and Learning Fellows’ verschilt van initiatieven zoals de Senior Kwalificatie Onderwijs, legt Ten Dam uit. ‘De SKO is meer een opleidingstraject. Deze fellows hebben hun sporen al verdiend in het onderwijs, op basis daarvan zijn ze voorgedragen. Dit is meer een waardering voor wat ze al gedaan hebben op het gebied van onderwijs.’
En, benadrukt Ten Dam: ‘De pilot is ook een manier om een zetje in de rug te geven van de fellows om carrière in onderwijs te kunnen maken. Er wordt hard gewerkt aan de herziening van de belonings- en waarderingscultuur op de UT, die vooralsnog erg onderzoeksgericht is. Dit is een van de stappen die we daarin zetten.’
Het is de bedoeling dat er komend jaar een nieuwe groep van zeven Teaching and Learning fellows start. De eerste twee groepen worden gefinancierd door het Centre for Engineering Education. Bij een positieve evaluatie van de pilot, is het de opzet dat de UT het project financieel gaat dragen.