Inflatie en energieprijzen: HR komt met steunpakket voor UT-medewerkers

| Rense Kuipers

De human resources-afdeling komt met een steunpakket voor UT-medewerkers die door inflatie en gestegen energieprijzen in nood zitten of dreigen te raken. Het opvallendste middel is een anonieme hulplijn. ‘Het belangrijkste is dat mensen erover praten.’

Photo by: Rikkert Harink

In het Verenigd Koninkrijk zingt de kreet ‘heating or eating’ al rond. Ook in Nederland kijken veel mensen met angst en beven naar de torenhoge inflatiecijfers en hun energiecontracten. Of die ontwikkelingen UT-medewerkers (dieper) in de schulden gaat steken, is nog onduidelijk, zegt HR-beleidsmanager Annemiek Baars. ‘We kunnen ons nu alleen baseren op landelijke cijfers van het Nibud: 20 procent van de Nederlanders kampt nu al met betalingsproblemen. 36 procent verwacht moeite te gaan krijgen met rondkomen. We willen tijdig op de ontwikkelingen anticiperen, met een pakket aan maatregelen. Dat zien we als modern en goed werkgeverschap.’

Anoniem telefoonnummer

Een eerste concrete maatregel is het opzetten van een ‘helpdesk’. ‘Dat is een anoniem telefoonnummer buiten de organisatie’, verduidelijkt Baars. ‘Zo kunnen mensen in vertrouwen hun verhaal kwijt. Dat past bij de boodschap die we willen uitdragen: als je geldproblemen hebt of dreigt te krijgen, praat erover – en doe dat liever vandaag dan morgen. Het kan zijn dat mensen zich schamen, maar financiële fitheid en gezondheid zijn aantoonbaar nauw met elkaar verbonden. Als schulden zich opstapelen, gaat het al snel van kwaad naar erger: dan blijft het niet bij een slapeloze nacht, maar gaan mensen uitvallen.’

Een volgende stap na de hulplijn is het eventueel doorverwijzen. ‘Alleen als iemand daar zelf voor openstaat’, benadrukt Baars. ‘Dan kun je bijvoorbeeld denken aan hulp vanuit een budgetcoach – dat kan intern of via de gemeente – of doorverwijzing voor mentale ondersteuning. Qua casuïstiek moeten we kijken welke hulp passend is.’

Interne scholing

Om voor meer bewustwording op het gebied van financiële fitheid en duurzame inzetbaarheid te zorgen, komt het onderwerp expliciet aan bod tijdens de welzijnsweken van de UT, in november. Ook komt er interne scholing voor HR-medewerkers. ‘Zodat ze beter weten waar ze op moeten letten en hoe daarmee om te gaan. Daarna gaan we ook aan leidinggevenden workshops aanbieden. Zij zijn het eerste aanspreekpunt van een medewerker en vormen daarmee de basis’, aldus Baars.

Vakantietoeslag gespreid uitkeren

Qua financiële maatregelen zijn de opties voor de UT beperkt, zegt Baars. ‘Enkele hogescholen hebben plannen om hun personeel financieel te steunen. Dat is een optie die we verkennen, maar we richten ons eerst op dit steunpakket.’

Wat sowieso mogelijk is, is het gespreid uitkeren van de vakantietoeslag. ‘Dan kun je als medewerker ervoor kiezen om het vakantiegeld niet in één keer in mei uit te laten betalen, maar verdeeld over twaalf maanden. Dat kan helpen in het betalen van de maandlasten.’ Voor de middellange termijn gaat HR het keuzemodel arbeidsvoorwaarden uitbreiden met verduurzaming. ‘Vergelijkbaar met het fietsplan. Voor medewerkers in een huurwoning zal dit niet aan de orde zijn, maar het kan medewerkers met een koopwoning fiscaal vriendelijk helpen om die woning verder te verduurzamen’, aldus de beleidsmanager.

Onderzoek

Tot slot hoopt human resources snel een onderzoek te starten naar de omvang en aard van het probleem onder medewerkers. ‘Zo’n basisonderzoek ontbreekt nog, maar daar kijken we samen met het Nibud naar’, zegt Baars. ‘De doelgroep is vooralsnog erg breed. Naar verwachting zijn de mensen die te maken hebben met grote life events het meest kwetsbaar. Denk aan medewerkers die aan de vooravond van hun pensioen staan, net verhuisd zijn of te maken hebben met een relatiebreuk. Het kan zelfs zijn dat er een grote groep is van wie je niet zomaar verwacht dat ze in de problemen zitten. Hoe beter we het weten, hoe beter we hulp kunnen bieden.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.