Twentse belroulette

| Lars van de Zandschulp

Lars van de Zandschulp (24) is masterstudent technische bedrijfskunde en staat middenin het Enschedese studentenleven. Hij schrijft om de week een column voor U-Today, over wat hem opvalt in de stad en op de campus. Vandaag: over een telefonische ontslagronde en LinkedIn-tips.

Photo by: RIKKERT HARINK

Het is verbazingwekkend dat een helaas onvermijdelijke (?) reorganisatie bij een universiteit die zichzelf als ‘people first’ met een ‘human touch’ profileert, zo ontzettend inhumaan over kan komen. Vanuit een ecru toren is er een profiel opgesteld, en tezamen met toetsen over onder andere de verhouding onderzoek-onderwijs en levensvatbaarheid wordt bepaald of je levenswerk nog levensvatbaar is.

Omdat je eerst hoort over ontslagen en niet gelijk weet welke redenaties daarachter zaten, voelt elke keuze willekeurig en zelfs onbegrijpelijk. Maar ja, ergens moeten de klappen vallen en het was nooit goed geweest. Ik verbaas me vooral over de manier van ontslaan met ontslag bedreigen. Een twee dagen durend potje Twentse belroulette… Je zou maar op doemsdag numero twee om 16.45 uur nog gebeld zijn. Of je even naar een zwart gat wil komen. Met een ferme handdruk en een flyer sta je binnen no-time weer buiten. Dat past wel bij het voornemen dat het faculteitsbestuur had over het voeren van deze gesprekken: zo snel mogelijk.

Enfin, 47 gewaardeerde collega’s staan op straat en ze zullen niet de laatsten zijn. Het lokale bedrijfsleven heeft misschien zelfs al een sprongetje gemaakt.

Het is helaas nog niet makkelijk om na tientallen jaren voor het eerst buiten de campus te moeten gaan solliciteren. Gelukkig is er nog wel budget voor het doodflauwe Student Stories van de UT, waarvan de meest recente post precies gemaakt lijkt voor kersverse werkzoekenden. Toch dat people first-aspect van de UT weer, hè? Als professional hoeven ze bij jou niet aan te komen met dooddoeners als ‘vermijd wazige selfies’, maar onderstaande zal van pas moeten komen.

  1. Profielfoto

Als voormalig boegbeeld van de UT ben je vast al vaak op de foto gezet, bijvoorbeeld toen je weer eens in de krant stond met je waardevolle onderzoek of ontvangen miljoenenbeurs. Vraag via een mailtje nog snel even aan Marketing & Communicatie of je die foto’s kunt krijgen als een soort oprotpremie, nu je nog toegang hebt tot je e-mail.                  

  1. Headline

Je ‘headline’ moet net als je ontslaggesprek zijn: kort en krachtig. Recruiters zijn misschien nog wel drukker dan onze HR-afdeling, dus het mag allemaal wel wat vlotjes. Langer dan een kwartiertje gaat iemand natuurlijk niet met je bezig zijn. Ook niet als je ruim twintig jaar onvermoeibaar dienst hebt gedaan.

  1. Infosectie

Na zo’n ontslag aan jou de schone taak jezelf opnieuw uit te vinden. Als je levenswerk overbodig wordt geacht (of te duur/buiten het profiel/god mag het weten), kun je in deze sectie lekker opnieuw beginnen. Als je het echt even niet meer weet, zou je de QR-code nog eens kunnen scannen.

  1. Vaardigheden en aanbevelingen

Waarschijnlijk willen de tientallen studenten die je hebt helpen afstuderen of de promovendi die je momenteel begeleidt of de andere vakgroepen en faculteiten waar je mee samenwerkt(e) nog wel een woordje voor je doen.  Dit boost je profiel in zoekresultaten op Google!

  1. Ervaring

Ook het kopje ervaring heb je zo gevuld, zolang de UT je medewerkerspagina nog niet offline haalt. Dat zal ook nog wel zeker drie maanden duren. Probeer deze tijd niet te laten voelen als het vagevuur. Je wordt slechts bedreigd met ontslag. Of je nog college moet geven? Weten wij veel. We hebben zo min mogelijk mensen meegenomen in wie we gingen ontslaan. Zo overvallen we de achterblijvers met een potje paniekvoetbal. Wat zijn we ook een sportieve werkgever.

  1. Netwerken

Slecht nieuws: de kans dat andere universiteiten wél budget hebben is erg klein in het huidige kennisklimaat, zeker nu onze regering inspiratie opdoet bij Trump. Eventueel goed nieuws: jouw onderzoek is zelfvoorzienend in financiering! Waarom je er dan toch uit moest? Dat verdomde profiel van ons ook…

De belangrijkste tip van allemaal: houd je LinkedIn up-to-date! Voor hetzelfde geld word jij morgen gebeld, of je even naar een zwart gat wil komen.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.