Robin van Emmerloot, onderwijsconsultant bij CELT en een van de organisatoren, vertelt over het hoe en waarom van de markt.
Vanwaar dit evenement?
‘We boden vanuit CELT al een blended learning masterclass aan, voor een klein groepje docenten. Het was wat ons betreft jammer om dit onderwerp alleen te beperken tot een dozijn docenten. Met deze markt willen we voor alle UT-docenten handvatten bieden met betrekking tot blended learning.’
Tijdens de coronacrisis nam het onderwijs massaal een hybride vorm aan. Wat is het verschil tussen hybride en blended?
‘Je kan blended learning zien als een parapluterm, voor de manier waarop je digitaal en fysiek onderwijs combineert. Hybride onderwijs is daar een vorm van. Wat we tijdens de coronacrisis vooral zagen, was daar weer een subcategorie van: synchroon hybride onderwijs, waarbij studenten op hetzelfde moment zowel fysiek als digitaal colleges volgden. Het punt is: blended learning is een ontzettend breed begrip en we hebben er veel middelen voor beschikbaar om dit mogelijk te maken. Maar alles begint bij de docent zelf en de doelen die je hebt met je onderwijs.’
Wat zullen ze op de markt aantreffen?
‘Met name experts. We hebben onder andere E-learningspecialisten, onderwijsconsultants, een videoteam en experts die helpen bij het inrichten van digitaal toetsen. Dankzij een samenwerking met het BMS Teaching Academy, kunnen we het evenement in het atrium van de Ravelijn houden. En wellicht dat een gratis lunch helpt om zoveel mogelijk deelnemers te trekken. Waar we in ieder geval op hopen, is dat docenten met collega’s en specialisten in gesprek gaan over wat het beste past bij hun onderwijs. Er is namelijk geen gouden standaard en het is allemaal maatwerk. Het ene vak kan gebaat zijn bij veel fysieke colleges, terwijl een ander vak misschien wel beter digitale middelen kan inzetten – bijvoorbeeld een podcast. Ik ken een wiskundedocent die gewend was een hoorcollege te geven voor honderden studenten in de Waaier. Maar die kwam tot de conclusie dat hij veel effectiever ieders tijd kon gebruiken door allerlei korte videocolleges op te nemen. Zolang je je onderwijs maar zo effectief mogelijk kan inzetten, dat is de boodschap.’
Wat voor rol kan blended learning in de toekomst gaan spelen op de UT?
‘Ik weet dat momenteel aan een centrale visie wordt gewerkt. Daarbij ligt de nadruk op hoe we de campus willen gaan inzetten. En neem bijvoorbeeld het recente ruimtegebrek. Dan kom je al snel tot de conclusie dat blended learning een belangrijke plek gaat innemen in ons onderwijs.’
Heeft de coronacrisis daar met name een stempel op gedrukt?
‘Het is een komen en gaan geweest van allerlei innovaties en docenten hebben al veel geïnvesteerd de afgelopen tweeënhalf jaar. Nu zie je dat de stof wat neerdaalt; veel van die online quizjes die docenten eerder gebruikten, die zijn er niet meer. Maar bepaalde normen zijn wel verschoven. Studenten zijn eerder geneigd niet naar de campus te komen, als ze weten dat er een powerpointpresentatie wordt afgedraaid die toch op Canvas komt. En docenten willen juist de interactie opzoeken met hun studenten. Het is echt niet leuk om tegen een scherm aan te praten. Iedereen moet z’n weg erin vinden.’
Tot slot, gaat deze Blended Learning Market een terugkerend evenement worden?
‘Niet in de huidige schaal, maar zeker wel een vergelijkbare opzet die we willen gebruiken. We zijn namelijk momenteel bezig met het ontwikkelen van een Learning & Teaching Lab in de Citadel. Dat wordt niet alleen een professionele labruimte voor docenten, maar ook soort IKEA-showroom, met al het laatste speelgoed en allerlei onderwijsinnovaties en -ontwikkelingen. Ik verwacht dat we daar veel inloopmomenten en open dagen zullen organiseren.’
De Blended Learning Market vindt plaats op woensdag 30 november, van 12.15 tot 13.30, in het atrium van de Ravelijn.