Sinds medio maart zijn de cateringfaciliteiten van Appèl op de campus dicht. ‘We hebben een half jaar lang geen dubbeltje omzet gedraaid’, zegt Tabois. ‘Ondertussen betaalden we ons personeel door, inclusief vakantievergoeding – zoals het hoort. Maar, het potje is praktisch leeg’, stelt Tabois.
Van de 58 Appèl-medewerkers werkzaam op de UT, neemt de cateraar afscheid van 14 mensen, sommigen via natuurlijk verloop. ‘Alle medewerkers zijn persoonlijk op de hoogte gebracht’, zegt Tabois. ‘We moeten dit wel doen, anders komt de toekomst van het bedrijf in het gevaar. Het is een bittere pil voor iedereen, maar gelukkig is er begrip en kunnen we een goed sociaal plan bieden.’
De cateraar is op meerdere hogeronderwijsinstellingen actief. Bij de TU Eindhoven wordt ook afscheid genomen van ongeveer een kwart van het cateringpersoneel.
Deuren gaan weer open
De reorganisatie geschiedt een week voordat de deuren van enkele eet- en drinkfaciliteiten op de campus weer open gaan. Vanaf aanstaande maandag kunnen UT’ers weer terecht in de Waaier, Vrijhof en het ITC-gebouw. Daarnaast biedt Appèl verschillende pick-up points. Daarbij is het de bedoeling dat UT’ers via een app bestellen en vervolgens hun maaltijd ophalen. Ddat kan in de Horst, Spiegel en Waaier.
‘De afweging om een select aantal locaties open te hebben, is puur zakelijk. We moeten een gezond businessmodel hanteren’, zegt Tabois. ‘Met de pick-up points hopen we drukte te spreiden, omdat we een beperkt aantal zitplaatsen hebben. Het is immers de bedoeling dat de afhaalmaaltijden elders opgegeten worden, buiten of achter je bureau. We beginnen behoudend, maar het liefst schalen we een week later op naar meerdere locaties, mits het goed loopt. De flexibiliteit is er. Het is dubbel: we nemen afscheid van mensen, maar zijn ook opgelucht dat we maandag met frisse moed weer beginnen.’